الخميس، 11 مارس 2010

بطاقة تموين

رسالة رايحة
ورسالة جاية
والقلب طاير
والدنيا حلوة
والهوا طيّر
كل الستاير
قالتلي صورتك جميلة
قلتلها كان عيد ميلادي
والدنيا برد أواخر يناير
والأمورة دي.. حضرتك؟
قالتلي دي أول مرة
أسيب شعري كدة
من غير ضفاير
انت باين عليك ابن حلال
قلتها أوي والله
وخجول جدا
لا قهوة ولا شاي
ولا سجاير
خريج علوم قسم كيميا
وباشتغل في النسيق الحضاري
وعندي وصلة دش ونت
شركة مع كل العماير
قالتلي أنا زراعة
قسم حشرات
وموظفة ف الشهر العقاري
طول النهار أختم توكيلات
معظمها للبيع وللمحامي
مصر كلها ف المحاكم
ومافيش ضماير
قلتلها عاملة إيه
مع الزحمة والناس؟
قالتلي باخد توك توك
واكمل بميكروباص
وكل ما أرسم قمر
يطلع يا دوب
شوية دواير
إجنا خمسة اخوات
ولد على أربع بنات
أمي عايشة وابويا مات
والموت علينا حق
وده كاس وداير
قلتلها يعني يتيمة زيي
أنا أبويا وأمي ماتوا
وسابوا الستر
وبطاقة تموين
ونص قدان مانجا
من تلاتين سنة
لسة بشاير
قالتلي مش عارفة ليه
ارتحت لك وفتحتلك قلبي
قلتلها وأنا كمان...
ولسة ها أقولها أنا حبيتك
النت فصل يا معلم
ولقيتني أنا وروحي...
وبطاقة التموين...
وشوية زراير

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق